2016. november 28., hétfő

Vasgróf

Gróf Tisza István (1861-1918) politikus, miniszterelnök bronzszobrát, a napokban helyezték el a Kossuth Egyetem elé, mivel nagy szerepe volt abban, hogy létrejöhetett a Debreceni Egyetem 1914-ben, másrészt a Debreceni Kollégium diákja is volt két évig.
 A szobor talapzatának felirata 
"Életem egyik legnagyobb eredményének tekinteném, ha Debrecenben, ahol fiatalkori tanulmányaimat végeztem, egyetem állíttatnék fel."
Kisfaludy Stróbl Zsigmond szobrászművész 1926-os alkotása, melyet Klebelsberg Kunó avatott fel az akkori Debreceni Magyar Királyi Tisza István Tudományegyetem előtt. Az egyetem 1921-ben vette fel gróf Tisza István nevét, majd 1949-ben a neve Kossuth Lajos Tudományegyetemre változott, a névváltoztatás után a szobrot ledöntötték, és a Déri Múzeumban rejtegették.
2000-ben állították fel újra, a Nagyerdei körúton a Debreceni Klinika elé, a korábbi helyétől valamivel távolabb, pontosan ott, ahol jelenleg Varga Imre szobrászművész Professzorok kompozíciója látható.
Tudtad, hogy Tisza István ellen négyszer követtek el merényletet?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése